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ユーグレナGENKIプログラムEuglena GENKI program

栄養問題解決に向けたお客さまの想いを、ユーグレナ入りクッキーを通じて
バングラデシュの子どもたちに

バングラデシュ人民共和国は、南アジア(インドの東側)に位置する人口約1.6億人の低中所得国*1です。このバングラデシュが抱える問題の一つが、子どもたちの栄養問題です。バングラデシュでは、5歳以下の子どもの半分が貧血状態*2にあり、また、ビタミンA、B12、鉄分、亜鉛等が不足しがちで、5歳以下の子どもの36%、約550万人が発育不全状態に陥っています*3。

ユーグレナ社の創業のきっかけは、社長の出雲が学生時代に訪れたバングラデシュで、必要な栄養素が足りず栄養失調となっている子どもたちを目の当たりにしたことでした。「なんとか彼らが、健康に生活できるような栄養源をみつけたい」・・・そんな思いで、日本に戻った出雲が出会ったのが、豊富な栄養素をバランスよく持つ微細藻類ユーグレナ(和名:ミドリムシ)でした。

ユーグレナ社は、この創業理念の地であるバングラデシュの子どもたちの栄養問題解決を目指して、2014年4月に「ユーグレナGENKIプログラム」を開始しました。

*1 Data for Lower middle income, Bangladesh (世界銀行)
*2 BANGLADESH National Anemia Profile (2015), Khan et al. (2016)
*3 WFP Bangladesh Country Brief December 2017

お客さまからの売上の一部で、
バングラデシュの子どもたちに栄養豊富なユーグレナクッキーを届けます

The Euglena Euglena containing cookies, which are rich in nutrients, to children in Bangladesh free of charge. Six Euglena cookies for one meal distributed by the program. This single meal can provide Bangladeshi children with a day's worth of nutrients that are particularly deficient.

「ユーグレナGENKIプログラム」の活動は、プログラム対象商品をお買い上げいただいた際の売上の一部を協賛金として充てることで運営しております*4。プログラム対象商品はユーグレナ社およびユーグレナ・グループ各社の全商品(食品・化粧品など)*5、ならびにパートナー企業の指定商品*6です。お客さまは、これらの商品をお買い上げいただくことで「ユーグレナGENKIプログラム」に参加し、バングラデシュの子どもたちの栄養改善を目指す活動を応援することができます。

Target product logo * 7
Customers
Purchase the target product
Euglena
Manufacture cookies
Bangladesh
Distributed to children

*4 このほか2017年9月より、一部の小学校の子どもたちに関して、現地のNGOや学校の方々にユーグレナクッキー1袋あたり4円をご支援いただいています。
*5 ユーグレナ社の連結売上高に準じて協賛金を拠出しております。
*6 プログラムのロゴが記載された商品の販売につき1個あたり10円の協賛金を拠出いただいております。
*7 ユーグレナ・グループの商品は、ロゴの記載有無に関わらず、全てプログラム対象商品となります。

※動画内の情報は動画制作当時(2023年)の情報となります。

History of the Euglena

現在
17529112食分

のユーグレナクッキーが
バングラデシュに届けられました

2024年1月末現在

「ユーグレナGENKIプログラム」は、2014年4月の開始以来、多くのお客さまからの支援により活動規模を拡大しております。2023年12月時点で、95校、約1万人の子どもたちに、平均週5日のユーグレナ入りクッキーを配布しており、配布数は累計1,700万食を突破しました。

1日当たりクッキー 配布生徒数(人)
累計クッキー 配布数(万食)
  • * Since the GENKI program started in April 2014, the Euglena cookies distributed has been counted for one year from April to March of the following year. However, from fiscal 2019, the aggregation period for the number of distributions has been changed from October of the previous year to September of the current year in accordance with the fiscal year of the Company.
  • ※2021年8月26日付で決算期(事業年度の末日)を毎年9月30日から12月31日に変更するための定款一部変更を行っており、決算期変更の経過期間となる当期は2020年10月1日から2021年12月31日までの15カ月間の変則決 算となります。そのため、GENKIプログラムも2020年10月1日から2021年12月31日までの活動期となります。
  • ※2021年度は、新型コロナウイルス感染症によるロックダウン(都市封鎖)の影響で学校が約1年半休校になったため、1日当たりクッキー配布生徒数が大きく減少しています。
  • ※累計クッキー配布数については、カウント方法を見直して遡及的に数値を更新いたしました。(2023年11月)

子どもたちの栄養改善のため、他にも以下の活動を行っています

Food education
Nutrients contained in Euglena
Explain the purpose of daily intake
Hygiene education
Explain how to wash your hands properly

プログラムの軌跡

  • April 2014
    Started the program with 3 partner companies

    Free distribution of Euglena cookies to 5 elementary schools in Dhaka and about 2,000 children living in slums
    Antenna, Epora * 8, Euglena Art * 8 3 companies participate in the program as partner companies

  • October 2014
    New partner companies join

    Socié World joins the program

  • April 2016
    Start of blood test / body measurement

    Started blood test and body measurement to measure the effect of the program

  • September 2017
    Expanding local partners

    Started an operation model in which local NGOs and elementary schools who agreed with the activities of the program supported 4 yen per bag of cookies.

  • December 2017
    Food assistance to Rohingya refugees

    Distribute 200,000 Euglena cookies to Rohingya refugees
    Started expanding the program to the suburbs of Dhaka

  • April 2019
    Expanded program target products on the occasion of the 5th anniversary

    Expanded target products to Euglena Group products

  • New partner companies join

    Marusan Health Service Co., Ltd. joins the program

  • June 2020
    New partner companies join

    株式会社BICホールディングスが新たにプログラムに参加

  • July 2020
    New partner companies join

    Techno Eight Co., Ltd. joins the program

  • February 2021
    New partner companies join

    Next Meats Co., Ltd. joins the program

  • 2022年1月
    New partner companies join

    株式会社ナチュラリープラス、UNIVA Marketing Limited、有限会社メンオ―サービスシステムズが新たにプログラムに参加

  • 2022年6月
    New partner companies join

    一般社団法人 山田家、株式会社アプライズが新たにプログラムに参加

  • 2022年12月
    New partner companies join

    株式会社ユーキが新たにプログラムに参加

  • ユーグレナクッキー配布数が累計1,500万食を突破

    首都ダッカから始まった「ユーグレナGENKIプログラム」。現在はダッカだけでなく地方の12県にも広がり、提携校は106校に増え、1日約1万人の子どもたちにユーグレナクッキーを届けることが可能となりました。

  • 2023年4月
    New partner companies join

    株式会社エッセンスが新たにプログラムに参加

*8現在はユーグレナ・グループの一員としてプログラムに参加

ユーグレナGENKIプログラム
参加企業

  • Euglena Co., Ltd. (Operating entity)
    And Euglena Group companies

    The program was launched in April 2014 and is currently operated with Euglena Initially targeted products were "Euglena Green Juice", "Euglena Plus", etc., and currently all group products are targeted for sponsorship of the program.
    Epora and Euglena Art have been in the program since the beginning of 2014.

  • Antenna Co., Ltd.

    Expanded supplements such as "Biozyme" containing Euglena Participated in the program from the beginning in April 2014.

  • Socié World Co., Ltd.

    Developed the skin care series "euga" jointly developed with Euglena Participated in the program from October 2014.

  • Marusan Health Service Co., Ltd.

    Euglena containing supplements "Euglena hybrid active EX (180 grain)" deployment. Participated in the program from April 2019.

  • BIC Holdings Co., Ltd.

    Euglena x lactic acid bacteria supplement "GREEN POT-KEY SUPPLI-" etc. are developed on the site "beauty my lab online" that sincerely proposes "I want to be healthy and beautiful". Participated in the program from June 2020.

  • Techno Eight Co., Ltd.

    A beauty maker with the concept of Rojas. Euglena x lactic acid bacterium-producing substance x green koji's original prescription functional green juice [Green Standard] is developed. Participated in the program from July 2020.

  • Next Meats Co., Ltd.

    In order to realize a sustainable lifestyle, we Euglena Yakiniku EX", an alternative meat containing Euglena Participated in the program from February 2021.

  • 株式会社ナチュラリープラス

    地球規模の健康増進の実現を目指し、現在150カ国以上の国と地域に展開するグローバルヘルスケアカンパニー。
    スーパー・ユーグレナ パラミロンARXで2022年1月よりプログラムに参加。

  • UNIVA Marketing Limited

    商品だけでなく売る仕組みをつくり、販売を最大化する。
    株式会社ナチュラリープラスとともに、スーパー・ユーグレナ パラミロンARXで2022年1月よりプログラムに参加。

  • 有限会社メンオ―サービスシステムズ

    創業昭和53年、千葉県柏市密着の町中華の名店「めん王」。
    当社CFO(Chief Future Officer)のアドバイスを参考に、「生ごみゼロ」や「女性の活躍」をはじめとするサスティナブルな飲食店を目指したCafe業態をスタート。ユーグレナを入れた生絞りモンブランやパフェなどを提供し、ドリンク全品をGENKIプログラム対象商品とすることで参画。

  • 一般社団法人 山田家

    360年以上続く茶道宗徧流の宗家として、デジタル時代の心身の疲労を緩和するメソッド「WabiYoga」を創設し、微細藻類ユーグレナを配合した上質で栄養豊富なカカオ、「WabiCacao」を展開。2022年6月よりプログラムに参加。

  • 株式会社アプライズ

    環境事業と健康事業、二つの事業に分かれている。【地球をより健康に、人をより健康に】これをビジネスの原点として、ユーグレナ社と共同開発した「GREEN SENSE NMN9000 euglena」を展開。2022年1月よりGENKIプログラムに参加。

  • 株式会社ユーキ

    「人と地球を笑顔に」をコンセプトに、健康食品・美容品の開発・販売に取り組む新潟県の健康食品会社。サステナブル素材を活用し、自然と調和する製品を提供し、お客様の健康・美容課題解決、社会・環境問題への貢献も実現し、持続可能な未来を目指す。2022年12月よりプログラムに参加。

  • 株式会社エッセンス

    新たに提唱するフェムケア「アンダーリップトリートメント®」を日本の文化にすることを企業理念とし、ユーグレナ社と共同開発した「manne vi PQQ」を展開。2023年4月よりGENKIプログラムに参加。

Sustainable Development Goals (SDGs)

Sustainable Development Goals (SDGs)

ユーグレナ社は、「ユーグレナGENKIプログラム」を通じて、SDGs(持続可能な開発目標)*9のうち「GOAL1:貧困をなくそう」「GOAL2:飢餓をゼロに」への貢献に取り組みます。当社の経営理念である「人と地球を健康にする」の実現をめざし、今後もユーグレナ入り食品の普及による栄養問題の改善や研究開発を進めてまいります。

貧困をなくそう飢餓をゼロに

*9 2015 年 9 月に国連本部が持続可能な社会を作ることを目指して掲げた 2016 年から 2030 年まで の世界共通目標。

ユーグレナ・グループおよびパートナー企業の商品をお買い上げ頂いた全てのお客さまに、
プログラムへのご理解、ご協力を感謝申し上げます。

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