euglena Project

02

ユーグレナを300億円
市場に育て上げよ。

ユーグレナ食品を人々の手に届ける

2012.4.24

in progress

健康食品としてのユーグレナ

マーケティング担当取締役(当時)の福本は、次の一手を思案していた。
微細藻類であるクロレラの営業を手掛けていた福本は、微細藻類ユーグレナ(和名:ミドリムシ)の健康食品としてのポテンシャルに魅了され、ユーグレナ社の創業に加わった。当時、誰も食べたこともなく、食品として売るのにお世辞にも響きがよいとは言えないユーグレナは、本当に売れるかどうかも分からない新規素材だった。にも関わらず福本は「ユーグレナで300億円市場を創る」という目標を設定した。そして、必ず達成できるという確信があった。

様々な健康食品企業を研究し尽くしていた福本は、300億円市場を創るには通販事業への参入が不可欠だと考えていた。しかし、創業間もないベンチャー企業が、いきなり誰も知らない新規素材を通販しても失敗することは目に見えていた。そこで。まずは、OEMビジネス(取引先企業のブランドで商品を製造し、卸売りすること)から開始し、知名度のある会社に商品を売ってもらい、世間にユーグレナを認知させる作戦を採った。最初はOEM取引先の獲得すら困難を極めたが、懸命な営業努力により、徐々に軌道に乗り始めた。

"Let's start the mail-order business when the recognition reaches 5%" -Fukumoto, who thought that sales exceeded 1 billion yen in the fiscal year ended September 2010 and the time was finally ripe, decided to create a 30 billion yen market. Toward this, we have started to launch our own mail-order business. The royal road to growth in the mail-order business is the introduction of advertising, but Euglena Co., Ltd., which was still lacking in financial resources, could not afford to spend a large amount of advertising expenses and could not win in a common sense way. Therefore, Fukumoto focused on unique "branding" and "topic" that other materials cannot imitate, and devised a strategy to create an advertising effect by having the media take up the news.

Sending images through mail order and Jiyugaoka

「ブランディング」については、広告会社と協議を重ねて、食べ物にも飲み物にもバイオ燃料にもなるというユーグレナならではの可能性に着目し、当時広まっていた循環型社会というコンセプトを食品でも楽しんでもらうという発想で、未来農業「ユーグレナ・ファーム」というサイト名を考案した。また、青汁にユーグレナを加えた旗艦商品を「緑汁」とネーミングすることで、知名度の高い青汁との連想から、多くの方にスムーズに受け入れてもらうことを狙った。更に、産地表示が話題になり始めた時期であったことも踏まえて、自然、太陽光、きれいな水といった石垣島のイメージを活かして、素材名を「石垣産ユーグレナ」と再定義し、素材写真も一新した。

Euglena powder from Ishigaki

そして2012年4月、遂にユーグレナ社は自社通販サイト「ユーグレナ・ファーム」を開始した。「話題性」については、米、塩、キャンドルなどユニークな商品ラインアップをそろえた他、感度の高い街である自由が丘との連携も図った。また、世界初のユーグレナのバイオオイル入り燃料で走る移動販売車「ユーグレナ・ファーム号」を導入し、ユーグレナ入りのラテやお菓子の販売を自由が丘で毎週末運営した。自由が丘というブランドとともに、食べることができて燃料にもなるというユーグレナの循環型社会のイメージそのものを、通販を通して発信したのだ。この取り組みは、多くのメディアに取り上げられ、自社通販事業拡大を後押しした。

"Euglena Farm" * Currently not available

福本の狙い通り、ユニークなブランディングと話題性が奏功し、ユーグレナ社の試みは多くのメディアで注目を集め、単なる広告宣伝以上のPR効果と認知度向上を実現した。現在、グループのヘルスケア事業の売上高は、2016年9月期に100億円を超えるまでに成長している。今日も福本は、「ユーグレナで300億円市場を創る」という大きなミッションに向けて動いている。

Euglena Data

-Our sales trends-

Character

Executive Officer in charge of Takuyuki Fukumoto

「素材ユーグレナで獲得出来る売上、利益を最大化する事、また、ビジョンなど伝えたいメッセージを的確にお客様に伝えることなどの目的を達成するために、ダイレクトマーケティング事業は当社にとって最も重要な事業になると考えていたため、社運をかけたビッグプロジェクトとして取り組んで来ました。」

euglena Projects

vol.00

Bangladeshi children
Find the material to save.

vol.01

Euglena that no one has achieved
Establish outdoor mass culture technology.

vol.02

Euglena
Grow it into a 30 billion yen market.

vol.03

Bangladesh
Lunch for all elementary schools.

vol.04

With CO2 emitted from the chimney
Cultivate Euglena.

vol.05

Euglena cosmetics business
Get up.

vol.06

Japan's first bio-jet fuel
Build a manufacturing plant.

vol.07

The name of "Euglena"
Use it as a weapon.

vol.08

Bringing Euglena to China
Spread it.

vol.09

Acquire super-Euglena.

vol.10

Solve the poverty issue in Bangladesh with the Mung Bean Project.

vol.11

Euglena with Takeda
Develop new products.

vol.12

Utilizing sewage from sewage treatment plants,
Cultivate Euglena.

vol.13

Create a set of guiding principles for euglena’s employees.

vol.14

Japan's unique technology
Cultivate Euglena.

vol.15

Aim to create an office that promotes a pleasant working environment for our employees.

vol.16

Establish the Yugurin Nursery School next to our office.

vol.17

Euglena in Ishigaki Island
Contribute to regional revitalization.

vol.18

Raise awareness of Euglena
Jointly develop new products

vol.19

Euglena cafe
Open a store on Ishigaki Island.

vol.20

Using Euglena as fodder
Raise Hinai chicken.

vol.21

Euglena-containing diesel fuel
Collaborate with Isuzu Motors to put it into practical use.

vol.22

using Euglena
Produce biofuel.

vol.23

研究系ベンチャーを
ヒト、モノ、カネで支える
新しいファンドを確立せよ。

© 2018 MELTIN MMI

vol.24

The world's first Euglena and chlorella
Get ASC-MSC algae certification.

vol.25

Build synergy with group companies.

vol.26

With new friends
Make people healthy at the genetic level.

vol.27

Jiyugaoka and
Popularize Euglena.

vol.28

Euglena supplement
Start up a processing plant.

vol.29

Contribute to community revitalization on Ishigaki Island through the power of science.

vol.30

new Euglena
Develop core cosmetics.

vol.31

Contribute toward solving food shortages among Rohingya refugees.

vol.32

Beauty ingredients derived from Euglena
Unravel your research.

vol.33

Supporting students in taking on challenges!
Start all-year-round recruitment.

vol.34

Euglena and Chlorella
Get halal certification.

vol.35

Euglena that extends healthy life expectancy
Discover possibilities.

vol.36

Taketomi Island prawn farming business
Develop.

vol.37

Drive your car on Euglena biodiesel fuel at the G20 Karuizawa.

vol.38

Plan a mascot character to communicate the appeal of Euglena from Ishigaki Island.

vol.39

Recruit and select CFOs (Chief Financial Officers).

vol.40

Domestic Kalahari watermelon
Cultivate.

vol.41

Japan's first "virtual only
Hold a general meeting of shareholders.

vol.42

next-generation biodiesel fuel
popularize it

vol.43

Corporate
Renew your identity.

vol.44

Born in Ishigaki Island
Euglena permeate.

vol.45

derived from Euglena
Accelerate fertilizer research.

vol.46

Japan's skies with biofuel
keep it clean.

vol.47

improve the office environment
Make your teammates more productive.

vol.48

in cosmetics
Pursue sustainability

vol.49

Next new material "Midori Koji"
Spread your value to the world.

vol.50

ユーグレナの
ESG経営を加速させよ

vol.51

未来世代アドバイザリーボードを
設置せよ。