euglena Project

05

ユーグレナの
化粧品事業を
立ち上げよ。

Started development of cosmetics business

2013.10

Ongoing

微細藻類ユーグレナを素材にした化粧品を生み出したい

2013年5月、安藤は経営陣にむけて、力強く提案した。
「今こそユーグレナ社で、“ユーグレナの化粧品事業を開始する”べきです!」

安藤が入社したのは、創業メンバーの出雲充と鈴木健吾が世界で初めて細藻類ユーグレナの食用屋外大量培養に成功してから間もない2006年2月。まだ商品はできておらず、これから“ユーグレナ市場をゼロから立ち上げる”というタイミングだった。

入社してから安藤は、自身ができることは何でもした。2007年には、食品事業立ち上げのマネージャーとして、福本とともにOEM(当社が商品を製造し、顧客企業のブランド名で顧客企業が販売する)取引先を開拓する日々を送っていた。泥くさい営業努力を積み重ね、伊藤忠商事との資本提携などの追い風にも恵まれ、その後OEMなどの食品事業は急成長した。
しかしこのとき、安藤は事業の成果に満足するどころか危機感を覚えていた。当時、ユーグレナ社が行っていた事業は実質的に食品事業のみ。ユーグレナを用いたバイオ燃料の商業化への取り組みはまだ研究段階であり、事業として動き始めるのはしばらく先だった。

「急成長したものは急降下するリスクがある。食品事業が好調な今だからこそ、経営基盤を強固にするため、もう1本の柱を立てるべきだ」
―そう考えて提案したのが、“ユーグレナの化粧品事業”を立ち上げることだった。

Toward the commercialization of cosmetics

ユーグレナ社では2005年の創業当時から、ユーグレナを化粧品素材として利用するための研究を行っており、2008年にはユーグレナから抽出したエキス(加水分解ユーグレナエキス『リジューナ™』)が肌のターンオーバーを効果的に改善する働きが見出された。

ユーグレナから抽出した有用成分
加水分解ユーグレナエキス『リジューナ™』

2012年の年初、安藤は経営陣にユーグレナを使った化粧品で新しい事業を行うことを提案した。
しかし回答は「NO」。当時サプリメントのOEMなど食品事業を主軸としていたユーグレナ社にとって、畑違いの化粧品で、かつ自社ブランドでの展開を行うことは時期尚早との判断だった。
それでも安藤はあきらめず、過去5年の化粧品新規参入企業の成功事例、失敗事例を調査し、幾度となく成功に向けた仮説を検証した。

そして2013年5月、検証したレポートを持った安藤は役員陣に再度提案をした。
「ユーグレナを使った化粧品を今つくり、販売するべきです!」

Commercialization of cosmetics that starts to move

In the fall of October 2013, a cosmetics business team was established in-house. There were only two people in the team, but the fire was cut for commercialization.

しかし安藤は悩んだ。
「事業化に向けて動き始めた。だが重要なのはどうやって価値ある商品を作り、その価値を伝えて、販売していくかだ…」
寝ていても化粧品の夢を見るくらい、事業のことを考える日々が続いた。たしかに、食品事業は「ユーグレナが食べられる」ということが話題になって好調に推移しており、ユーグレナの知名度は向上していた。それでも、化粧品事業となると、ユーグレナを強く訴求するだけのマーケティングや製品開発とは手法が異なると考えていた。

-Ando pondered.
"Our underlying idea of" making yesterday's impossible possible with biotechnology "will surely remain the same. If the" unchanged idea "from the company's founding is closely linked to the product as an identity. , I think we can make it a "brand that lasts for 100 years" ...! "
Ando decided to create a brand centered on the company's vision without including the words "Euglena" and "Euglena" in the name of the cosmetics brand.

また、化粧品の販売先として美容サロンに着目した。すでにユーグレナサプリメントの販路として大きなシェアを占めていたからだ。
「サプリメントを買っている人なら、ユーグレナを化粧品にしてもビックリされることはないだろう…」

Ando's prediction was right.

State when having a meeting involving affiliated companies

2014年3月、ついにユーグレナ社初の化粧品ブランド『B.C.A.D.(ビー・シー・エー・ディー)』の販売をスタートした。紀元前をあらわす『B.C.』と紀元後をあらわす『A.D.』にちなみ、はるか5億年以上前の紀元前から存在し、地球の生命の源となってきたユーグレナを、現代の最先端テクノロジーでつなぐ商品として命名した。

A photo of the first exhibition at the exhibition in 2014.
At this time, the number of members in the section is four.

Currently, the "BCAD" skin care series is sold at about 1,000 beauty salons (as of May 2017).
In addition, Euglena has several cosmetic brands, and the cosmetics business is expected to grow further as one of the main businesses of the healthcare sector.

Ando is still enthusiastic about his work today in order to convey Our feelings of Euglena 100 years from now.

Posted in June 2017 * Product image is the design at the time of publication

Euglena Data

~ Hydrolyzed Euglena extract
About "Rejuna ™"

ユーグレナから有用成分を抽出するため、酵素での抽出を行う。ユーグレナの細胞をほどき、成分を抽出するためにもっとも最適な酵素の種類の組み合わせを見出すまで1年以上を費やした。

Character

Healthcare Business Headquarters
Technical director
Takashi Ando

Joined the company mid-career in February 2006. Since 2014, he has been mainly involved in the cosmetics business from launch to product development, launching numerous brands such as "BCAD".
"Biotechnology may seem difficult, but we are trying to create products that will make people feel more familiar with them."

euglena Projects

vol.00

Bangladeshi children
Find the material to save.

vol.01

Euglena that no one has achieved
Establish outdoor mass culture technology.

vol.02

Euglena
Grow it into a 30 billion yen market.

vol.03

Bangladesh
Lunch for all elementary schools.

vol.04

With CO2 emitted from the chimney
Cultivate Euglena.

vol.05

Euglena cosmetics business
Get up.

vol.06

Japan's first bio-jet fuel
Build a manufacturing plant.

vol.07

The name of "Euglena"
Use it as a weapon.

vol.08

Bringing Euglena to China
Spread it.

vol.09

Acquire super-Euglena.

vol.10

Solve the poverty issue in Bangladesh with the Mung Bean Project.

vol.11

Euglena with Takeda
Develop new products.

vol.12

Utilizing sewage from sewage treatment plants,
Cultivate Euglena.

vol.13

Create a set of guiding principles for euglena’s employees.

vol.14

Japan's unique technology
Cultivate Euglena.

vol.15

Aim to create an office that promotes a pleasant working environment for our employees.

vol.16

Establish the Yugurin Nursery School next to our office.

vol.17

Euglena in Ishigaki Island
Contribute to regional revitalization.

vol.18

Raise awareness of Euglena
Jointly develop new products

vol.19

Euglena cafe
Open a store on Ishigaki Island.

vol.20

Using Euglena as fodder
Raise Hinai chicken.

vol.21

Euglena-containing diesel fuel
Collaborate with Isuzu Motors to put it into practical use.

vol.22

using Euglena
Produce biofuel.

vol.23

研究系ベンチャーを
ヒト、モノ、カネで支える
新しいファンドを確立せよ。

© 2018 MELTIN MMI

vol.24

The world's first Euglena and chlorella
Get ASC-MSC algae certification.

vol.25

Build synergy with group companies.

vol.26

With new friends
Make people healthy at the genetic level.

vol.27

Jiyugaoka and
Popularize Euglena.

vol.28

Euglena supplement
Start up a processing plant.

vol.29

Contribute to community revitalization on Ishigaki Island through the power of science.

vol.30

new Euglena
Develop core cosmetics.

vol.31

Contribute toward solving food shortages among Rohingya refugees.

vol.32

Beauty ingredients derived from Euglena
Unravel your research.

vol.33

Supporting students in taking on challenges!
Start all-year-round recruitment.

vol.34

Euglena and Chlorella
Get halal certification.

vol.35

Euglena that extends healthy life expectancy
Discover possibilities.

vol.36

Taketomi Island prawn farming business
Develop.

vol.37

Drive your car on Euglena biodiesel fuel at the G20 Karuizawa.

vol.38

Plan a mascot character to communicate the appeal of Euglena from Ishigaki Island.

vol.39

Recruit and select CFOs (Chief Financial Officers).

vol.40

Domestic Kalahari watermelon
Cultivate.

vol.41

Japan's first "virtual only
Hold a general meeting of shareholders.

vol.42

next-generation biodiesel fuel
popularize it

vol.43

Corporate
Renew your identity.

vol.44

Born in Ishigaki Island
Euglena permeate.

vol.45

derived from Euglena
Accelerate fertilizer research.

vol.46

Japan's skies with biofuel
keep it clean.

vol.47

improve the office environment
Make your teammates more productive.

vol.48

in cosmetics
Pursue sustainability

vol.49

Next new material "Midori Koji"
Spread your value to the world.

vol.50

ユーグレナの
ESG経営を加速させよ

vol.51

未来世代アドバイザリーボードを
設置せよ。